De praktijk is gevestigd op de eerste verdieping in een mulitfunctioneel pand. Naast onze huisartsenpraktijk bevindt zich in dit gebouw o.a. een apotheek en de thuiszorg van ZorgBalans.
In Medisch Centrum ‘t Sant worden, in samenwerking met het AMC, huisartsen opgeleid. Om huisarts te kunnen worden moet een dokter, na afronding van haar of zijn geneeskundestudie een opleidingsprogramma van 3 jaar doorlopen. Daarin wordt zij/hij getraind in de specifieke vaardigheden van het huisartsenvak. Voor het goede begrip, huisartsen in opleiding zijn afgestudeerde en bevoegde artsen.
Het zal dus kunnen gebeuren dat u behandeld wordt door een van deze dokters. In principe zal u altijd gevraagd worden of u dat goed vindt. In uitzonderingssituaties, spoedgevallen of bij afwezigheid van een van de huisartsen kan het voorkomen dat u geen keus heeft.
Er zijn voor u als patiënt duidelijke voordelen aan deze opleidingssituatie. De huisarts in opleiding heeft meer spreekuurtijd, daarnaast worden alle consulten en visites van de huisarts in opleiding met de eigen huisarts nabesproken en geanalyseerd, er “kijken” dus 2 dokters naar uw probleem. Op de lange termijn helpt u mee aan het zorgen voor goede dokters in de toekomst.
Het kan ook zijn dat de huisarts in opleiding vraagt of een consult opgenomen mag worden voor onderwijsdoeleinden, het spreekt voor zich dat het u vrij staat een dergelijk verzoek af te wijzen en dat er met het beeldmateriaal vertrouwelijk wordt omgegaan.
Om op te leiden moet uw huisarts zelf ook een opleiding volgen. Op dergelijke dagen neemt de huisarts in opleiding de praktijk waar. Er is dan altijd een huisarts in de gemeente die achterwacht is.
Voor het komende jaar werken de volgende huisartsen in opleiding bij ons:
Niels Hoedemaker bij Bart de Koning en Karen van den Heuvel
Adeline Velu bij Rob Bakx en Hester Verheijen
Regelmatig krijgen we een verzoek om even een verwijsbrief te maken, vaak terecht, maar soms ook niet.
Rond verwijzen en verwijsbrieven zijn regels en we zijn verplicht om ons daar aan te houden, daarom zetten we de regels voor u op een rij op deze pagina, veel informatie maar belangrijk en we hopen in deze op uw begrip.
HUISARTS EN ZIEKENHUIS: REGELS RONDOM VERWIJSBRIEVEN
Wij verwijzen u niet achteraf.
Het komt helaas met enige regelmaat voor dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken uit eigen beweging een afspraak met een specialist in het ziekenhuis maken en achteraf een verwijzing aan de huisarts vragen. De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te schrijven. Zou de huisarts dat wel doen dan kan er sprake zijn van een strafbaar feit.
De huisarts heeft de wettelijke taak om poortwachter te zijn voor zorg in het ziekenhuis. Dat wil zeggen dat de huisarts in overleg met de patiënt alleen naar de specialist verwijst als daarvoor een indicatie is.
De zorg in Nederland is in twee opzichten een kostbaar goed: waardevol maar ook duur. Om deze zorg nog lang beschikbaar te kunnen houden heeft de huisarts als taak om huisartsenzorg te leveren waar het kan en naar dure specialistenzorg te verwijzen als het moet. Alleen specialistenzorg op verwijzing van de huisarts wordt door de verzekeraar vergoed, m.u.v. spoedeisende hulp.
Specialisten mogen geen zorg leveren of declareren bij de verzekeraar als er geen verwijzing van de huisarts is. Doen zij dat toch, dan is dat voor hun eigen rekening of voor die van de patiënt. In het Spaarne Gasthuis worden alle kosten op de patiënt verhaald.
Omdat niet iedereen van deze regeling op de hoogte is en om teleurstelling te voorkomen, willen wij al onze patiënten er helder van op de hoogte stellen dat de huisartsen geen verwijzingen achteraf zullen schrijven.
IN DETAIL ZIJN DE REGELS ALS VOLGT:
Wanneer heeft een patiënt een (nieuwe) verwijsbrief nodig?
* Een patiënt die voor het eerst met een nieuwe zorgvraag bij een specialist komt, heeft altijd een verwijsbrief nodig. De verwijsbrief is alleen geldig voor de vraagstelling die de huisarts hierin heeft geformuleerd.
* Zolang een patiënt onder behandeling is van de specialist, is er geen verwijsbrief nodig voor vervolgafspraken. Ook niet wanneer de specialist de patiënt pas na meer dan 1 jaar terug wil zien op de polikliniek. In dit geval wordt de specialist als verwijzer gezien.
* Na afsluiting van de behandeling draagt de specialist de patiënt weer aan de huisarts over. De huisarts krijgt hiervan bericht. Wanneer de huisarts de patiënt opnieuw, voor dezelfde zorgvraag, naar de specialist verwijst, is een nieuwe verwijsbrief nodig. Echter, indien de verwijzing binnen een jaar na afgifte van de eerste verwijsbrief plaatsvindt, is geen verwijsbrief nodig. Voor de specialist is het wel van belang te weten waarom de patiënt opnieuw verwezen wordt. Daarom wordt een verwijsbrief wel gewaardeerd.
* Een nieuwe patiënt die zich op de poli meldt zonder verwijsbrief dient binnen 72 uur alsnog een verwijsbrief te overhandigen waarbij de datum op de verwijsbrief niet na de datum van het eerste contact/consult bij de specialist mag zijn(Lees: antedateren is niet toegestaan). Als de verwijsbrief binnen deze termijn niet wordt overhandigd, worden de kosten van het polibezoek en bijbehorende diagnostiek in rekening gebracht aan de patiënt. Deze regeling wordt door de polikliniekassistente van het ziekenhuis aan de patiënt uitgelegd bij het maken van de afspraak en zo nodig nogmaals indien de patiënt zich zonder verwijsbrief op de poli meldt.
Zijn er meerdere verwijsbrieven en meerdere afspraken nodig in geval van twee of meer vraagstellingen door de huisarts aan één specialist?
In principe mag een verwijsbrief meerdere vraagstellingen bevatten. Het is echter van belang dat de patiënt bij het maken van de afspraak aangeeft dat er voor meerdere vragen een afspraak wordt gemaakt. De polikliniekassistente kan dan extra tijd reserveren op het spreekuur van de specialist. Hiermee worden lange wachttijden voorkomen. Dit is niet anders dan in de huisartsenpraktijk waar een patiënt ook slechts een beperkt aantal vragen per consult kan stellen.
Hoe lang is een verwijsbrief geldig?
Een verwijsbrief is 1 jaar geldig voor de betreffende zorgvraag. De geldigheid van 1 jaar is de tijd tussen de verwijzing (datum op verwijsbrief) en het 1e consult van de patiënt bij de specialist.
Er wordt ons regelmatig gevraagd om een medische verklaring af te geven. Helaas mogen wij dat niet volgens de richtlijnen van de KNMG.
Wat is de reden hiervoor?
Uw behandelend arts moet zich kunnen concentreren op uw behandeling. Een goede vertrouwensrelatie met u is daarvoor belangrijk. Die vertrouwensrelatie kan gevaar lopen wanneer uw behandelend arts een oordeel geeft dat voor u ongunstig is. Voorkomen moet worden dat u en uw arts hierdoor in conflict raken. Daarom moet er een duidelijke grens zijn tussen de behandeling en het beoordelen of u voor bepaalde voorzieningen in aanmerking komt. Op deze manier staat niets u in de weg om uw arts alle informatie te geven die noodzakelijk is voor uw behandeling. Het is ook belangrijk voor u dat de keuring wordt gedaan door een arts die op de hoogte is van de specifieke eisen voor het toewijzen van de voorziening die u aanvraagt. Uw eigen arts heeft niet alle kennis daarover. Hierdoor is het voor uw eigen arts ook niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Wat kunt u doen om een geneeskundige verklaring te krijgen?
U kunt op deze webpagina van de KNMG een pdf downloaden waar het uitgelegd wordt